STOP!! Ini Dia Daftar Kode Jajanan "Apollo" Yang Terbukti Mengandung Babi, Bagi yang Muslim Jangan Konsumsi Lagi! Mohon Bantu Sebarkan!

Sebagian besar orang-orang kita tentunya tidak asing lagi dengan jajanan ini. Jajanan yang ber-merk " Apollo " ini mengedar luas di beberapa orang dengan beragam varian, seperti layer cake, choco stick, dan yang lain. Banyak dari kita bahkan membuatnya makanan ringan/cemilan berlangganan buat dikonsumsi keluarga, terlebih untuk anak-anak di rumah.


Tetapi ternyata, saat ini mengedar berita serta telah dibuktikan kebenarannya, kalau jajanan ber-merk " Apollo " ini ada kandungan Babi-nya, yang pasti dilarang oleh agama, terutama untuk ummat muslim. Seperti yang kami sadur dari account sosial media facebook punya Ridhwan Habibullah, di bawah ini :
Makanan Keluaran Apollo HARAM dikonsumsi!

Pada semuanya pengguna2 Muslim, Saya menginginkan menasihati anda semuanya agar berhenti beli semuanya keluaran Apollo Food Industries terutamanya ibubapa yang senantiasa beli makanan semisal layer cake, choco stick dsb yang senantiasa keluar iklan di TV. Peristiwa ini berlaku pada saya sendiri. Saya senantiasa juga beli apollo layer cake dlm kuantiti yg banyak untukanak2 saya sebagai camilan. Anak2 juga senantiasa memperoleh product Apollo setiap saat ada majlis harijadi disekolah (goodie bag yg disiapkan oleh parents pada birthday girl/boy itu).

Sampai kini saya ingatkan product Apollo ni tidak HALAL sebab keluar kat TV.. bila tidak halal, takkan TV bisa terlepas ye tidak? Nak menjadikan narasi, satu hari, saya beli APOLLO CHOCOLATE LAYER CAKE yg plastik pembungkusnya berwarna kuning.

Anak2 pernah makan sorangsatu. Entahlah, telah jadi perilaku saya, sukai membaca ingredient yg terterapada pembungkus makanan, hatta ubat gigi, syampoo dsb, saya juga sukai membaca. Mungkin saja saya ambil langkah berjaga2 nampaknya. Tetiba saya terpana apabila apa yg saya takuti pada akhirnya terjadi pada saya & keluarga sendiri... APOLLO layer cake yg saya beli mengandungi Emulsifier 471, yg kita telah maklum, mengandungi unsur babi..

Astaghfirullah. .. Astaghfirullah. .. Astaghfirullah. . banyak kali saya beristighfar, kerana anak2 saya telah mengonsumsi cake itu. Saya selalu memberitahukan mereka agar jgn lagi mengonsumsi APOLLO... APOLLO HARAM DIMAKAN!

Saya berharap kawan2 sume tolong sebarkan pada jiran2, kawan2 seagama agar pesan pada anak2 kita, jgn lagi mengonsumsi product apollo ini.. Bukanlah saja Apollo Chocolate layer cake, namun kita pantas BANNED semuanya product keluaran APOLLO kerana semuanya productnya dikilangkan dikilang yg sama, mesin yg sama, bercampur yg halal serta haram...

Yang buat saya paling sedih, Ada logo HALAL pada plastik pembungkus APOLLO itu... Marilah kita sama2 membenteras penipuan ini serta mudah-mudahan Allah ampunkan dosa2 kita yg sudah termakan benda haram ni...

Emulsifiers yg HARAM : 120, 141, 160 (A), 161, 252, 300, 301, 422, 430, 431, 434, 435, 436, 441, 470, 471, 472 (AE), 473~477, 481~483, 491, 494, 542, 570, 631, 635, 920 beur & RENNET...

Kod Babi Pada Makanan - Utama Untuk Umat Islam
Oleh Dr. M. Anjad Khan

Salah seseorang rakan saya bernama Syeikh Sahib bekerja sebagai pegawaidi Tubuh Pengawasan Ubat & Makanan (POM) di Pegal, Perancis. Tugasnyaadalah mencatat semuanya mereka barang, makanan dan ubat-ubatan. Product apapun yang akan dihidangkan satu perusahaan ke market, beberapa bahan product itu mesti terlebih dulu memperoleh izin dari Tubuh pengawas Ubat serta Makanan Perancis serta Syeikh Sahib bekerja di Tubuhtersebut bahagian QC, oleh karenanya dia tahu pelbagai jenis bahan makanan yang di pasarkan. Banyak dari pada beberapa bahan itu dituliskan dengan arti ilmiah tetapi ada pula beberapa yang dituliskan berbentuk matematik sepertiE-904, E-141.

Awalannya, waktu Syeikh Sahib temukan bentuk matematik itu, dia menginginkan tahu serta lalu bertanya kod matematik itu pada seseorang Perancis yang berwenang dalam bagian itu serta orang itu menjawab " KERJAKAN SAJA TUGASMU, DAN JANGAN BANYAKTANYA. Jawaban itu menyebabkan keraguan buat Syeikh Sahib serta dia lalu mula mencari tahu kod matematik itu dalam dokumen yang ada.
Ternyata apa yang dia dapatkan cukup memeranjatkan golongan Muslimin di dunia. Nyaris di semua negara barat termasuk juga Eropah, pilihan utama untuk daging yaitu daging babi. Penternakan babi begitu banyak


dinegara-negara itu. Di Perancis sendiri jumlah penternak babimencapai lebih dari 42. 000. Jumlah kandungan lemak pada badan babi begitu tinggi dibandingkandengan haiwan yang lain. Tetapi orang Eropah serta Amerika berupaya hindari lemak-lemak itu. Lalu sebagai pertanyaan saat ini ; di manakah lemak-lemak babi itu? Jawapannya yaitu : Babi-babi itu dipotong ditempat perniagaan (dengan cara) kecil-kecilan dalam pengawasan Tubuh POM serta yang bikin pusing tubuh babi itu yaitu untuk buang lemak yang telah dipisahkan dari daging babi.

Dulu kurang lebih 60 th. waktu lalu, lemak-lemak itu dibakar. Lalu mereka berpikir untuk memakai lemak-lemak itu. Sebagai awal kajian, mereka bikin sabun dengan bahan lemak itu serta nyatanya itu sukses. Lemak-lemak itu diolah dengan cara kimiawi, dikemas sedemikian rupa dan di pasarkan. Pada dalam itu negara-negara di Eropah memperlakukan ketentuan yang mengharuskan beberapa bahan dari setiap product makanan, ubat-ubatan mesti tercantum pada paket. Oleh karenanya bahan yang terbuat dari lemak babi tercantum dengan nama Pig Fat (lemak babi) pada paket product.

Mereka yang telah tinggal di Eropah sepanjang 40 th. terakhir ini tahu hal itu. Tetapi product dengan bahan lemak babi itu dilarang masuk kenegara-negara Islam ketika itu hingga menyebabkan defisit perdagangan untuk negara pengeksport.

Melihat ke saat lalu, bila anda sambungkan dengan Asia Tenggara, anda mungkin saja tahu mengenai aspek yang menyebabkan perang saudara. Ketika itu, peluru senapang di buat di Eropah dan diangkut ke belahan benua melalui jalur laut. Perjalanannya mengonsumsi saat berbulan-bulan sampai meraih tempat maksud hingga bubuk mesin yang ada didalamnya alami kerosakan lantaran terkena air laut. Lalu mereka miliki inspirasi untuk melapisi peluru itu dengan lemak babi. Susunan lemak itu mesti digigit dengan gigi terlebih dulu sebelumnya digunakan. Waktu berita tentang pelapisan itu menyebar serta hingga ke telinga tentera yang umumnya Muslim serta beberapa Vegetarian (orang yg tidak makan daging), jadi tentera - tentera itu menampik berperang hingga menyebabkan perang saudara (civil war).

Negara-negara Eropah mengaku kenyataan itu serta lalu menukar penulisan lemak babi dalam paket dengan menuliskan lemak haiwan. Kebanyakan orang yang tinggal di Eropah mulai sejak th. 1970 -an tahu. Waktu perusahaan produsen di tanya oleh pihak berwajb dari negara Islam tentang lemak haiwan itu, jadi jawapannya bahawa lemak itu yaitu lemak sapi (lembu) & domba, meskipun sekian lemak-lemak itu haram untuk Muslim kerana penyembelihan haiwan ternak itu tak ikuti syariat Islam. Oleh karenanya product dengan label baru itu dilarang masuk ke negara-negara Islam. Sebagai mengakibatkan, entrepreneur product hadapi permasalahan kewangan yang begitu serius kerana 75% pendapatan mereka didapat dengan jual produknya ke negara Islam, dimana keuntungan penjualan ke negara Islam bisa meraih jutaan dolar. Pada akhirnya mereka mengambil keputusan untuk bikin kodifikasi bhs yang cuma di ketahui oleh Tubuh POM sesaat orang pemula tak tahu. Kod itu diawalkan dengan kod E-CODES.

E-INGREDIENTS ini ada pada banyak product perusahaan multinasional termasuk juga pasta gigi, semacam permen karet, coklat, gula-gula, biskut, makanan dalam tin, buah-buahan dalam tin serta beberapa multi vitamin serta ada banyak lagi type product makanan & ubat-ubatan yang lain. Sejak product - product itu diatas banyak dikonsumsi penggunaan beberapa barang (spt hasil pertanian, perusahaan, dan lain-lain) oleh negara-negara Muslim, kita sebagai orang-orang Muslim tak kecuali tengah hadapi permasalahan penyakit orang-orang yaitu hilangnya rasa malu, kekerasan serta s3x bebas. Oleh itu, saya mohon pada semuanya umat Islam untuk mengecek terlebih dulu beberapa bahan product yang akan kita mengkonsumsi serta menyesuaikannya dengan daftar kod E-CODES di bawah ini. Bila diketemukan kod-kod di bawah ini dalam paket product yang bakal kita beli, jadi sebaiknya bisa dijauhi karena product dengan kod-kod itu berikut ini memiliki kandungan lemak babi.

E100, E110, E120, E 140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280, E325, E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495, E542, E570, E572, E63

Yaitu tanggung jawab kita semua sebagai umat Islam untuk ikuti syariat Islam dan memberitahu informasi ini pada saudara kita.
 
Semoga informasi ini berguna.. Dan tolong di berbagi kan agar beberapa orang kita, terutama yang muslim, tidak akan menjadikan jajanan ini sebagai salah satu jajanan layak konsumsi, terutama sampai jadi jajanan kesukaan keluarga, naudzubillah....

sumber:http://www.kabarsehatterbaru.com/2017/02/stop-jajanan-apollo-ini-terbukti.html
Previous
« Prev Post
Show comments

Formulir Kontak

Nama

Email *

Pesan *